Vogtų variklių legalizavimo schemą aiškinsis prokurorai – Lietuvos transporto saugos administracija modernizuos registrus

Data

2018 11 23

Įvertinimas
3
1122-laivybai-nuotrauka-01.jpg

Klaipėdos apygardos prokuratūra Lietuvos transporto saugos administracijos (LTSA) prašymu pradėjo ikiteisminį tyrimą dėl galimai ne vienerius metus egzistavusios nusikalstamos schemos, kuri leisdavo Lietuvoje legalizuoti vogtus vandens transporto priemonių variklius.

Nusikalstama schema aptikta reorganizavus Lietuvos saugios laivybos administraciją bei prijungus ją prie LTSA. Atlikus vidinį tyrimą nustatyta, kad 2015-2017 metais Lietuvos saugios laivybos administracija nesugebėjo užtikrinti reikalingos kontrolės ir įregistruodavo galimai neteisėtu būdu įgytus laivų variklius. Tyrimas pratęstas, Lietuvos transporto saugos administracijos ekspertai analizuos ir ankstesnius laikotarpius. Preliminariais duomenimis, 2015 m. Lietuvos saugios laivybos administracijos registre buvo įregistruota 15 vogtų variklių, 2016 m. – 13 vogtų variklių, o 2017 m. – 6 vogti varikliai ir 1 laivas.

„Skaičiai galbūt ir nėra dideli, vis dėlto skandalingas pats principas – kontroliuojanti įstaiga daugybę metų aplaidžiai atlikdama savo pareigas, realiai talkino nusikaltėliams. Tik sektoriaus reforma, konsoliduoti  resursai ir pasitelkti atsakingi ekspertai leido aptikti ydingą veiklos modelį, efektyviau įgyvendinti modernius darbo metodus ir tokiu būdu valyti sistemą nuo ją kamuojančių bėdų. LTSA vadovybė jau sprendžia registrų modernizavimo klausimą, kad būtų užkirstas kelias piktnaudžiavimui ateityje. Teisėsauga, savo ruožtu, neabejoju, atsakys į klausimus, kiek laiko ir kieno iniciatyva veikė ši nusikalstama schema valstybės įstaigoje“, – sakė susisiekimo ministras Rokas Masiulis.

Šiuo metu Šengeno informacinė sistema automatiškai informacijos apie pavogtas vidaus vandenų transporto priemones nesutikrina su registru ir apie tai, kad laivas ar pakabinamasis variklis galimai yra pavogtas paaiškėja tik Lietuvos transporto saugos administracijos Administracinių paslaugų departamento darbuotojui atlikus fizinį duomenų patikrinimą. Dažnai pasitaiko atvejų, kuomet pranešimas apie laivo ar variklio vagystę Šengeno informacinėje sistemoje atsiranda objektą jau įregistravus.

„Artimiausiu metu modernizuotas registras leis automatiškai identifikuoti nusikalstamu būdu įgytas vidaus vandenų transporto priemones ar jų pakabinamuosius variklius – tai būtina priemonė, siekiant užkirsti kelią nusikalstamu būdu įgytų vidaus vandenų transporto priemonių įregistravimui.  Reorganizavus Lietuvos saugios laivybos administraciją visoms paslaugoms taikome vienodus Lietuvos transporto saugos administracijos sąžiningumo ir skaidrumo principus. Siekdami ginti viešąjį interesą, kilus net ir menkiausiems galimo nusikaltimo įtarimams, imamės visų teisės aktuose numatytų priemonių. Norisi tikėti, kad tai atsispindi ir statistikoje“, – sako laikinai einantis Lietuvos transporto saugos administracijos direktorius Genius Lukošius.

Pasak jo, audito metu pasitvirtino kilę įtarimai apie galimai nusikalstamu būdu įgytų vidaus vandenų transporto priemonių ir jų pakabinamųjų variklių registraciją Lietuvos saugios laivybos administracijos  registruose, LTSA kreipėsi į Klaipėdos prokuratūrą prašydama pradėti ikiteisminį tyrimą dėl galimai atliktos nusikalstamos veikos. Nustačius kaltininkus, bus siekiama išieškoti patirtą žalą ir tikrieji savininkai atgaus pavogtus daiktus.

Seime priimti įstatymų projektai, susiję su Lietuvos saugios laivybos administracijos  reorganizavimu įsigaliojo 2017 metų gruodžio 1 d. 2018 m. LTSA prekėms ir paslaugoms numato sutaupyti 290 tūkst. Eur, darbo užmokesčiui –  650 tūkst. Eur, kuriuos planuoja panaudoti darbo užmokesčiui kelti. Reorganizacijos metu darbuotojų skaičius sumažėjo 123 etatais, atsisakyta 30 transporto priemonių, administracinių patalpų plotas sumažės 5 tūkst. kv. m – 2 tūkst. kv. m jau perduota valstybės reikmėms, 3 tūkst. kv. m. dar vykdomos perdavimo procedūros.

Trumpinant klientams teikiamų paslaugų laiką, 4 kelių transporto paslaugos yra sutrumpintos iki 1–3 dienų įvykdymo vietoj 7–10 dienų (per metus 30 tūkst. paslaugų per metus), 1 kelių transporto paslauga yra sutrumpinta iki 7 dienų įvykdymo vietoj 30 dienų (per metus apie 18 tūkst. paslaugų per metus). Išanalizavus procesus ir atlikus visus pakeitimus, dar planuojama sutaupyti 9 000 val. darbo laiko per metus.