Lietuva išsaugos stiprų nacionalinį vežėją geležinkeliais, teigia susisiekimo ministras
Data
2004 09 20
Įvertinimas
Lietuva išsaugos stiprų nacionalinį vežėją geležinkeliais, nors ateityje ir privalės liberalizuoti pagal ES teisės aktus geležinkelių rinkos liberalizavimą, teigė susisiekimo ministras Zigmantas Balčytis susitikime su didžiausios šalyje akcinės bendrovės „Lietuvos geležinkeliai“ geležinkelininkų profesinių sąjungų vadovais.
Ministras pažymėjo, kad jis – už stiprų nacionalinį vežėją. “Nėra jokių ekonominių ar politinių prielaidų, kad atsitiktų priešingai, nes turėti stiprų nacionalinį vežėją geležinkeliais yra suinteresuota pati valstybė”,- sakė Z. Balčytis susitikime su Lietuvos geležinkelių profsąjungų pirmininke Eugenija Šniutiene bei Lietuvos geležinkelininkų federacijos pirmininku Remigijumi Brazausku.
Akcinės bendrovės “Lietuvos geležinkeliai”, kurios 100 proc. akcijų valdo valstybė, profesinių sąjungų atstovai teigė, kad susitikti su Susisiekimo ministerijos vadovybe juos paskatino nerimas dėl numatomo krovinių gabenimo geležinkeliais rinkos liberalizavimo.
E. Šniutienės teigimu, kai kurių šalių pavyzdžiai rodo, kad rinkos liberalizavimas dažnai lydimas radikalių pasikeitimų bendrovėje, pvz. darbo vietų skaičiaus mažėjimo. Profesinių sąjungų atstovai domėjosi operatoriais, galinčiais ateiti į Lietuvos geležinkelių rinką, taip pat aiškinosi, kaip bus vežama tarptautiniais maršrutais.
Susisiekimo ministro teigimu, jau kelinti metai Lietuvoje vykdomos geležinkelio sistemos reformos rezultatai pranoko lūkesčius. “Lietuvos geležinkeliai” bendrovės reforma, lyginant su kaimyninių šalių atitinkamų struktūrų pertvarkomis, yra pažengusi sparčiausiai. Šiandien ji – stabiliai dirbanti bendrovė. Tą jaučia ir jos darbuotojai – jų atlyginimai pastaruoju metu auga gerokai sparčiau nei vidutiniškai visoje šalyje”,- dalijosi patirtimi ministras Z.Balčytis.
Ministro teigimu, geležinkelių sistemos reikšmė šalyje nuolat didėja, kadangi auga gabenamų per Lietuvą krovinių srautai. “Dėl šių priežasčių darbo vietų mažinimo šalies geležinkeliuose neturėtų būti, netgi priešingai – ateityje ypač smarkiai išaugs aukštos kvalifikacijos darbuotojų paklausa, o geležinkelininko profesija bus gerai apmokama”, - buvo įsitikinęs ministras. Pasak jo, šiuo metu jau planuojama steigti specialią geležinkeliečių rengimo įstaigą.
Ministro teigimu, didėjantį valstybės dėmesį geležinkelių sektoriui rodo ir planuojamos investicijos. “Pusė per artimiausius trejus metus Lietuvą pasieksiančių Europos Sąjungos paramos lėšų (1,5 mlrd. litų) atiteks geležinkelio infrastruktūrai modernizuoti. Tai rodo ypatingą valstybės dėmesį šiam sektoriui”,- pabrėžė Z.Balčytis. Ministras taip pat sakė nemanąs, kad liberalizuotoje šalies geležinkelio rinkoje greitai atsiras ir privatūs operatoriai, sugebantys vykdyti sudėtingus reikalavimus, nes teks prisiimti labai didelius finansinius įsipareigojimus (pvz., dėl krovinio draudimo išlaidų).
Pasak ministro, atsargūs Susisiekimo ministerijos žingsniai reformuojant bendrovę “Lietuvos geležinkeliai” davė teigiamus rezultatus. “Prieš tris metus pradėję “Lietuvos geležinkelių” restruktūrizaciją, siekėme padaryti šios bendrovės veiklą kuo skaidresnę. Manau, kad mums tai pavyko. Tolimesni žingsniai leis iš esmės palengvinti bendrovės darbą, padidinti jos veiklos efektyvumą ir valdymo skaidrumą”,- tvirtino profsąjungų atstovams ministras.
Šiuo metu Susisiekimo ministerija siekia nustatyti tikslias krovinių ir keleivių vežimo išlaidas ir apskaičiuoti lėšas, reikalingas nuostolingoms, bet visuomenei reikalingoms keleivių vežimo geležinkeliais funkcijoms vykdyti.