Elektromobilių infrastruktūros plėtra

DĖMESIO! Startavo parama viešosios elektromobilių įkrovimo infrastruktūros plėtros skatinimui:

PIRMINĖ VIEŠOJI ELEKTROMOBILIŲ ĮKROVIMO INFRASTRUKTŪRA BUVO KURIAMA ŠALIA VALSTYBINĖS REIKŠMĖS KELIŲ IR SAVIVALDYBĖSE 

Viešosios elektromobilių įkrovimo infrastruktūros plėtros tikslas – kuriant ir plėtojant viešai prieinamą elektromobilių įkrovimo prieigų tinklą Lietuvoje, skatinti naudotis elektromobiliais, siekiant sumažinti naftos produktų vartojimą transporto sektoriuje ir sušvelninti transporto neigiamą poveikį aplinkai.

Pirminė elektromobilių įkrovimo infrastruktūra  2014-2020 M. buvo kuriama ir plėtojama penkiuose didžiuosiuose Lietuvos miestuose ir kurortuose, taip pat pagrindiniame transeuropiniame kelių tinkle (angl. TEN-T Core network), t. y. šalia tarptautinių automagistralių (valstybinės reikšmės magistralinių kelių) E85 ir E67, vėliau - ir šalia kitų kelių, priklausančių TEN-T tinklui, pagal technines galimybės, maždaug kas 50 kilometrų, susisiekimui elektromobiliais tarp miestų užtikrinti.

2014-2021 metais automagistralėje Vilnius–Klaipėda, automagistralėje Vilnius–Panevėžys ir šalia kitų valstybinės reikšmės kelių įrengtos 26 viešosios elektromobilių įkrovimo stotelės. Ši infrastruktūra kuriama ir plėtojama atsižvelgiant į patvirtintus Europos Sąjungos standartus ir sudarant galimybę įkrauti visų tipų elektromobilius (trijų tipų prieigos - AC ir DC (Combo2 ) arba DC (CHAdeMO) - kur elektromobilį galima įkrauti iki 50 kW galia).  

 

2014-2020 m. ES investicijomis elektromobilių įkrovimo prieigoms įrengti tai pat pasinaudojo 17 Lietuvos savivaldybių. 

Iki 2021 metų pabaigos Lietuvos savivaldybėse turėjo įrengti dar 100 elektromobilių įkrovimo stotelių. Jų tinklo plėtrą įgyvendina Transporto kompetencijų agentūra drauge su 39 šalies savivaldybėmis, kurių pasirinktose vietose įrengiamos elektromobilių įkrovimo stotelės (2*22 kW įkrovimo prieigomis). Daugiausiai stotelių – 20 vnt. perduota Vilniaus miestui, po 10 vnt. – Kaunui ir Panevėžiui, 8 vnt.– Klaipėdai, 5 vnt. – Šiauliams, 4 vnt. – Mažeikiams, po 3 vnt. – Jonavai, Tauragei ir Kėdainiams. Po 2 stoteles skirta Utenai, Visaginui, Kretingai ir Radviliškiui, o likusios 26 savivaldybės gavo po 1 stotelę. Priimdamos stoteles savivaldybės įsipareigojo per vienerių metų laikotarpį jas įrengti pačių pasirinktose vietose, kurios būtų viešosios – t.y. laisvai prieinamos 24 valandas per parą 7 dienas per savaitę. Taip pat savivaldybės savarankiškai spręndžia dėl jų eksploatavimo. Šios elektromobilių įkrovimo stotelės įrengiamos laikantis taikos sutarties tarp Energetikos ministerijos ir Vokietijos įmonės „Danpower“ sąlygų. 

Šiuo metu (2024 m. sausio mėn.) Viešųjų elektromobilių įkrovimo prieigų registravimo sistemos duomenimis Lietuvoje yra registruoti 45 įkrovimo operatoriai ir veikia 1312 viešųjų ir pusiau viešųjų elektromobilių įkrovimo prieigų. Visos viešosios ir pusiau viešosios įkrovimo prieigos privalo būti registruotos bei sistemai teikti pastovius ir kintančius duomenis. 

 

NACIONALINIAI ELEKTROMOBILIŲ ĮKROVIMO INFRASTRUKTŪROS PLĖTROS PLANAI

Iki 2030 m. Lietuvoje turi būti įrengta 60 tūkst. elektromobilių įkrovimo prieigų, iš kurių 6 tūkst. - viešosios arba pusiau viešosios elektromobilių įkrovimo prieigos. Šalia valstybinės reikšmės kelių iki 2025 m. pagal poreikį turėtų būti įrengta apie 200, iki 2030 m. apie 1 tūkst. viešųjų elektromobilių įkrovimo prieigų.

Nacionaliniai ir kiekvienos savivaldybės parengti viešosios įkrovimo infrastruktūros plėtros poreikio iki 2030 m. planai yra skelbiami žemėlapyje čia: https://bit.ly/3s8cGsC   

Taip pat planuojama parama:

  • Parama viešosios įkrovimo infrastruktūros kūrimui ir plėtrai sunkiajam elektriniam transportui (12,5 mln. Eur, RRF lėšos). Planuojama priemonė netrukus startuos. 
  • Parama viešosios įkrovimo infrastruktūros vystymui privačia iniciatyva nustatytose 17 savivaldybių (6 mln. Eur., 2021-2027 IP lėšos). Planuojama priemonė startuos 2024 I ketrv. 
  • Parama viešosios įkrovimo infrastruktūros vystymui privačia iniciatyva Vilniaus m. savivaldybėje (4 mln. Eur., 2021-2027 IP lėšos). Planuojama priemonė startuos 2024 I ketrv. 

 

Pagrindiniai teisės aktai, kuriuose nustatomi reikalavimai viešosios įkrovimo infrastruktūros vystymui: 

Alternatyviųjų degalų įstatymas;

- 2023 m. rugsėjo 13 d. priimtas Europos Parlamento ir Tarybos reglamentas 2023/1804/ES dėl alternatyviųjų degalų infrastruktūros diegimo, kuriuo panaikinama Direktyva 2014/94/ES.

 

Atnaujinimo data: 2024-01-24